Luinpa kiinnostavan kirjan nimeltä Politiikka ja mediajulkisuus. Kirjan on kirjoittanut Juha Herkman, joka on Helsingin yliopiston dosentti ja tutkija.

 

Nimen perusteella kirja ei ehkä kuulosta maailman kiinnostavimmalta, mutta itse asiassa kirja tarttuu mielestäni tosi hyvin politiikan ja median ongelmalliseen suhteeseen. Herkman analysoi median muutosta poliittisten tapahtumien tiedottajasta vallan vahtikoiraksi ja esittää yhdeksi syyksi mm. median kaupallistumisen. Median kaupallistumisessa ja roolin muuttumisessa Herkman näkee kuitenkin molemmilta kannoilta ongelmia. Erityisesti Herkman näkee ongelmallisena sen, että poliittisista uutisista kiinnitetään eniten huomiota skandaaleihin, mikä on tehnyt politiikasta vielä suojatumpaa ulkopuolisilta. Yhtäkkiä politikon imago on ideologiaa tärkeämpää ja samalla poliittinen kiinnostunus hiipunut. Herkman esittää ratkaisuksi kommunikoinnin lisäämistä poliitikkojen ja tavallisen kansan välillä.

 

Herkman käyttää käsitettä julkinen intiimiys kuvaamaan ilmiötä, joka näkyy esimerkiksi skandaalien uutisoinnissa ja politikkojen mediapersoonissa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että yksityisiä asioita tuodaan julkisuuteen, ensimmäisessä tapauksessa usein vuotamalla ja jälkimmäisessä tapauksessa yksittäinen politikko voi käyttää sitä hyväkseen markkinoidessaan itseään. Tätähän tavallaan myös bloggaaminen on, kun sitä ajattelee!

 

Politikoinnilla Herkman tarkoittaa politikkojen poliittisia strategoita ja tapoja esiintyä. Politisointi taas tarkoittaa sitä, että joku asia tunnustetaan poliittiseksi ja se kuuluu siten politiikan piiriin. Herkman kritisoikin sitä, miten erityisesti sanaa politisointi käytetään monesti haukkumasanana politikkojen kritisoidessa toisiaan. Herkman kysyykin jos politisointi ei liity politiikkaan niin mihin sitten ja eikö koko politiikalta putoa pohja jos asioita ei politisoida?

 

Yllätyin siitä miten hyvin ja mukaansatempaavasti tuo kirja oikeasti oli kirjoitettu. :) Täältä löytyy vielä esittely kirjasta.

1061_politiikka_ja_mediaj_2014913124240.